ČFO > 00 - Česká foosballová organizace > Novinky > FOOSBALL vs. FYZIČKA

FOOSBALL vs. FYZIČKA

31.3.15 | Josef Souček Přečteno: 2061×

Každý, kdo hrál někdy fotbálek na vrcholné úrovni se s tím setkal. Náročná hodinová bitva, kdy z člověka lije pot a tričko by se dalo ždímat. Rozhodující míčky a síla na vypjatý závěr nikde. Kdo chce hrát fotbálek na světové úrovni dobře ví, že jen trénovat u stolu nestačí. Jak nabírá kondici a udržuje se ve formě Ladislav Křepela?

To se můžete dozvědět v následujícím rozhovoru, který Láďa poskytl pro server Ronnie.cz.

Mistr světa a mnohonásobný mistr české republiky v rukách trenérské školy Ronnie.cz

Otázky a odpovědi Ladislava Křepely, mistra světa a mnohonásobného mistra ČR ve stolním fotbálku, který úspěšně absolvoval trenérský kurz Ronnie.

1. Historie fotbálku?

Kořeny fotbálku sahají jak do Evropy, tak i do USA, nicméně dnes můžeme s jistotou říct, že první stolní fotbal má už sté narozeniny za sebou. První veliký rozkvět zažila tato hra na přelomu 40. a 50. let dvacátého století, kdy se jako rehabilitační pomůcka rozšířila do takřka celé západní Evropy a USA a v době, kdy se nad námi zatáhla Železná Opona, tak v Belgii už se hrála profesionální liga. Tuzemská vrátka se fotbálku otevřela až po revoluci, a to formou obdobnou jako šipky či kulečník - formou nevýherních automatů v restauracích. První organizace (ČFO) sdružující hráče u nás byla založena teprve v roce 1998 a od roku 2002 byla založena mezinárodní organizace ITSF.

2. Jak ses k tomu dostal a jak dlouho hraješ?

S fotbálkem jsem se setkal poprvé v hospodě, kam jsme s kamarády chodili a občas si spolu zahráli, poté jsem se dozvěděl, že se hrají i nějaké turnaje, tak jsem na ně začal postupně chodit a pak už to šlo rychle. V roce 2002 jsem začal hrát ligu a turnaje pořádající českou foosballovou organizaci ČFO a od roku 2005 jsem se začal účastnit i mezinárodních turnajů.

3. Jak často trénuješ? Tvoje největší úspěchy?

Ze začátku jsem trénoval každý den několik hodin, nyní jsou pro mě tréninky hlavně turnaje a ligová soutěž, anebo trénuji více před nějakým konkrétním turnajem. Úspěchy například 1. místo v Pro singles na World Championship Series ve Francii, 2. místo v Pro doubles Hall of Fame v Las Vegas nebo tituly na MČR. Úspěchy pak často posuzuji nejen podle umístění, ale i podle náročnosti turnaje a kvality předvedené hry.

4. A teď ke cvičení, jak dlouho sportuješ/cvičíš? A jak si se k tomu dostal?

Sportoval jsem prakticky od malička, co pamatuji, především míčové sporty, brusle a motorismus. Sportování pak kolem sedmnáctého roku postupně upadalo, jelikož jsem začal s kamarády chodit po diskotékách apod. a na sportování tímto nebyl moc čas. Poté jsem začal s foosballem a obětoval jsem tomu veškerý volný čas. Až asi poslední 3 roky jsem začal trochu cvičit, plavat a zpevňovat tělo, protože na turnajích, které trvají i několik dní, jsem býval dost vyčerpaný a unavený, jelikož mi chyběla fyzička, která je i tady poměrně důležitá. Jinak poslední rok a půl cvičím intenzivněji.

5. Jaký je tvůj obvyklý trénink? Nějaké doplňující sporty kromě fitness?

Nyní trénuji 3/1 nebo 4/1 ve fitku, ale záleží samozřejmě i na čase. Do toho chodím na crossfit ke Zdeňku Weigovi do Crossfit Praha, kde jsem poznal super lidi a atmosféra tam je oproti klasickým fitness centrum úplně jiná. Nicméně jsem poslední dobou od toho trochu upustil, jelikož se to někdy „tlouklo“ s mým tréninkovým plánem, ale pořád tam občas chodím a často i zařazuji nějaké WODY do mého
tréninku. Mám v plánu v budoucnu vyzkoušet i nějakou crossfitovou soutěž. Myslím si, že tento druh sportu patří k jednomu z nejnáročnějších druhů cvičení vůbec. Dále chodím ještě procvičit celé tělo ke Štěpánovi Ginzelovi na Harcore tréninky, to mě také hodně baví a je to vždy příjemná změna. Občas to kombinuji i s dvoufázovými tréninky. Jinak chodím pravidelně běhat a plavat. Uvažuji i o nějakém bojovém sportu, tak uvidíme.

6. Máš nějaké konkrétní cíle?

Konkrétní cíle nemám, nepřipravuju se na nějaké soutěže (kromě crossfit), i když mi to bylo nabízeno:), ale vím, co všechno bych musel podstoupit a do toho se mi moc nechce. Především mě to baví a dělám to pro svůj dobrý pocit a relax, při cvičení vždycky vypnu a na nic jiného nemyslím. Cílem je držet si celoročně dobrou formu, kondici a přibrat kvalitní svalovou hmotu. Nelíbí se mi, co vidím kolem sebe, jak někteří cvičící jsou zalití tukem a vodou a často by se dalo u hodně z nich polemizovat, jak kvalitní svalovou hmotu mají schovanou pod tím vším. Velkou roly tu hraje samozřejmě strava.

7. A co tvoje výživa, dodržuješ ji? Používáš nějaké suplementy?

Ano, dodržuji. Výživa je podle mého názoru velice důležitá, jak ke splnění svých cílů, tak i k regeneraci a v neposlední míře i ke zdravému životnímu stylu. Myslím si, že výživa je tak 60%, zbytek pak cvičení a regenerace. Ohledně výživy spolupracuji s Lukášem Vránou. Jídlo si připravuji skoro každý den, je to poměrně náročné na čas, ale když chce člověk vědět co jí a chce jíst, co potřebuje, tak to ani jinak nejde. Suplementy používám jen před a po tréninku, jinak se snažím vše získat z pevné stravy. Dále pak samozřejmě vitamíny, minerály a klouby.

8. Jak bys ohodnotil kurz v trenérské škole Ronnie?

Kurz byl výborný, dalo mi to hodně nových znalostí a seznámil jsem se se spoustou skvělých lidí. Bylo to hodně náročné, o tom vypovídá fakt, že průměrně kurzem po prvním kole zkoušek projde jen 50% lidí. Byl jsem rád, že jsem patřil mezi ně:). Určitě bych tento kurz doporučil ostatním, jelikož si myslím, že se právě od jiných liší svou náročností, že se to nedá jen odsedět a pak u zkoušek něco málo vědět či opsat anebo si to dokonce zaplatit, jak jsem i někde zaslechl. Tady se člověk musí opravdu dobře učit. Dále bych chtěl vyzdvihnout lektory a všechny přednášející, kteří nás učili, v čele s panem Provázkem. Všichni byli sympatičtí, znalí a perfektně nás naučili.

9. Jsi oficiálně trenérem fitness a kulturistiky, máš v plánu se tím živit? A co nějaké další kurzy?

Nemám v současnosti v plánu se tím živit, dělal jsem si to hlavně pro sebe a svoje zdokonalení se. Teď spíš radím především kamarádům, pokud něco chtějí vědět apod. Je celkem smutné vidět kolem sebe (radši se už moc nedívám:) ), kolik lidí cvičí špatným způsobem nebo cvičí a ani vlastně nevědí, jaké svaly se při daném pohybu zapojují a jestli právě tyto svaly chtějí vůbec posilovat. Hodně lidí to má myslím také z různých kulturistických časopisů nebo z nějakých článků na internetu, kde bývají občas napsány pěkné blbosti anebo to není vůbec pro ně vhodné a oni se pak podle toho řídí a myslí si, jak pěkně cvičí:). A ještě další věcí, se kterou se hodně setkávám je, že „kamarád, který už dlouho cvičí, mi říkal, že to mám dělat tak a tak“ a neuvědomí si, že i ten kamarád, co cvičí déle než oni, může cvičit špatnou a neefektivní technikou. Trenérství bych zkusil někdy v budoucnu, záleží také na čase atd. Znalostí mám myslím poměrně hodně, tak bych je mohl zúročit. Zajímám se hodně o střed těla a o hluboký stabilizační systém (CORE), jelikož hodně lidí s tím má problémy (špatné držení těla- bolesti zad atd.…). Z ostatních kurzů mám ještě Core Level 1 a 2 a Core Bosu. Nyní rozdělaný výživa a suplementy a na jaře mě čeká kurz TRX.

Vložit komentář

Pokud chceš napsat komentář, musíš se přihlásit.